Totul
despre evaluarea de la clasa a II-a,
în 8 întrebări şi răspunsuri
1.
Va fi evaluat copilul meu? Care este scopul
organizării unei astfel de evaluări?
Toți copiii de
clasa a II-a din România vor parcurge această evaluare. Această evaluare NU este un examen şi NU este un concurs.
Scopul evaluării
este dublu:
·
să știe, atât părinții, cât și învățătoarea, în ce măsură
copilul și-a însușit elementele de bază specifice vârstei: scris, citit,
socotit;
·
să se poată corecta eventualele dificultăți ale copilului
pe parcursul celor doi ani care mai rămân la dispoziția învățătoarei (clasa a
III-a și a IV-a).
În urma
evaluării, învățătoarea va avea o imagine detaliată asupra copilului
dumneavoastră și va putea mult mai ușor să corecteze, individualizat,
eventualele dificultăți, vor putea fi identificate şi încurajate punctele tari
ale fiecărui copil.
Această evaluare
va permite dascălilor să înţeleagă progresul în timp al elevilor şi capacitatea
lor de a-şi îmbunătăţi situaţia şcolară.
2. Care sunt disciplinele la care va fi evaluat copilul meu?
Scris/citit şi
socotit.
3. Cine realizează subiectele?
Subiectele sunt elaborate de către experţi din
cadrul ministerului. Evaluarea elevilor este o știință. Ea nu se limitează
doar la notă, ci și la alte caracteristici, care permit mult mai bine să
înțelegem specificul fiecărui copil, atât în punctele sale tari, cât și
eventualele dificultăți.
4. Cum influențează această evaluare evoluția copilului meu?
În funcție de
rezultatul la această evaluare, învățătoarea va avea o imagine mult mai clară
asupra eventualelor dificultăți specifice fiecărui copil. Astfel, împreună cu
părinții, învățătoarea va putea să
amelioreze situația propunând soluții specifice fiecărui elev, ca el să
reușească mai bine.
5. Oare, la această vârstă, un eventual eșec nu conduce la demobilizarea copilului și, implicit, a părinților?
Nu, pentru că rezultatul acestei evaluări nu este de tipul admis/respins. Învățătoarea este un bun profesionist ce știe să evite descurajarea copiilor care au și dificultăți punctuale.
Învățătoarele sunt formate profesional și pentru a ști
cum să gestioneze astfel de situații. Comunicarea școlii cu părinții este
esențială. E important ca ei să înțeleagă bine rolul acestor evaluări, astfel
încât să poată ameliora situația copiilor lor, fără tensiuni inutile. De
exemplu, cu un copil care este creativ, dar are o mai mică putere de
concentrare asupra unei sarcini, se vor desfăşura activităţi specifice în
vederea creşterii capacităţii sale de concentrare, păstrându-se totodată firea
sa creativă. Căldura părintească este esențială.
6. Această
evaluare nu este un factor de stres în plus pentru elevi și părinți?
Ca orice
evaluare, ea poate să fie un factor de stres dacă părinții nu sunt corect
informați. Evaluarea se va insera firesc
în programul copiilor și este constructiv ca părinții să nu inducă teamă
copilului pe această temă. Milioane de copii din Uniunea Europeană dau
acest tip de testări de mulți ani. Este bine ca la vârsta de 8-9 ani copiii să
înceapă să se simtă responsabili și să conștientizeze că este în puterea lor
să-și amelioreze situația. Pe lângă cunoştinţe, şcoala trebuie să le ofere
copiilor și competențe. Gestionarea responsabilităților este un lucru pe care
școala trebuie să le ofere, încă de la cea mai fragedă vârstă.
7. Se
vor realiza ierarhii?
Exclus! La această vârstă ierarhiile nu au nicio
relevanță. Obiectivul este să identificăm cât mai devreme vulnerabilități în
dobândirea cunoștințelor și competențelor și să le corectăm pe parcursul clasei
a III-a și a IV-a, ani în care elevii vor studia cu aceeași învățătoare.
8. Nu
există pericolul organizării claselor în funcție de rezultate?
Nu. Segregarea copiilor în funcție de aceste
rezultate ar fi o abatere extrem de gravă din partea învăţătoarei și a
directorului și ar trebui sancționată exemplar. Cadrele didactice din
România au fost instruite în acest sens. Orice suspiciune că s-ar putea face
aşa ceva va fi temeinic verificată.
Material realizat de
experții în educație ai Fundației Mișcarea Populară
|
|
© Fundația Mișcarea Populară
|
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu