marți, 15 octombrie 2013


Totul despre evaluarea de la clasa a VI-a, în 8 întrebări şi răspunsuri


1. Va fi evaluat copilul meu? Care este scopul organizării unei astfel de evaluări?




Toți copiii de clasa a VI-a din România vor parcurge această evaluare. Această evaluare NU este un examen şi NU este un concurs. Această evaluare are rol de preorientare.


 La această vârstă încep să se contureze caracteristicile specifice fiecărui elev. Este important ca profesorii şi părinţii să înceapă să-şi formeze o opinie asupra tipului de liceu pe care e mai potrivit să-l vizeze la finalul gimnaziului.

Această evaluare va permite dascălilor să înțeleagă progresul în timp al elevilor, capacitatea lor de a-și îmbunătăți situația, cât și orientarea școlară corectă.


2. Care sunt disciplinele la care sunt evaluați elevii?




Elevii vor fi evaluați prin două probe transdisciplinare: o probă de limbă și comunicare și o probă de științe.


3. Cine realizează subiectele?




Subiectele sunt elaborate de către experţi din cadrul ministerului.

Evaluarea elevilor este o ştiinţă. Ea nu se limitează doar la notă, ci și la alte caracteristici, care permit mult mai bine să înțelegem specificul fiecărui copil.


4. Cum influențează această evaluare evoluția elevului?



În funcție de rezultatul la această evaluare profesorii și părinții vor putea să colaboreze pentru a identifica, încă de acum, cele mai bune opțiuni pentru liceu.
În urma acestor evaluări, elevii,

profesorii și părinții vor avea mai multe elemente concrete pentru a decide, până la finalizarea gimnaziului, care este liceul care se potrivește cel mai bine fiecăruia.


5. Oare, la această vârstă, un eventual eșec nu conduce la demobilizarea copilului și, implicit, a părinților?



           Nu, pentru că rezultatul acestei evaluări nu este de tipul admis / respins. Comunicarea școlii cu părinții este esențială. E important ca părinții să înțeleagă bine rolul acestor evaluări, astfel încât să poată să participe la orientarea școlară pe baza unor rezultate reale și nu doar pe baza unor impresii. 
        Dirigintele, profesorii și părinții au rolul de a orienta elevii pe calea lor potrivită, iar elevii vor avea un real câștig din faptul că alegerea liceului va fi mult ușurată.


6. Această evaluare nu este un factor de stres în plus pentru elevi și părinți?




          Ca orice evaluare, ea poate să fie un factor de stres dacă părinții nu sunt corect informați. Milioane de copii din Uniunea Europeană sunt astfel testați de mulți ani. La această vârstă copiii sunt responsabilizați și pot să conștientizeze importanța unei corecte orientări școlare. Pe lângă cunoștințe, școala trebuie să ofere copiilor noștri și competențe.
       Competențele sociale, gestionarea responsabilităților, cât și gestionarea propriului parcurs școlar sunt esențiale pentru a avea tineri bine pregătiți și siguri pe ei și capacitățile lor.


7. Se vor realiza ierarhii?




Elevii comunică între ei și, în mod firesc, la această vârstă se compară unii cu alții. Unii vor avea mai mult succes la științe, alții la limbă și comunicare.
Rolul evaluării nu este de a stabili ierarhii, ci acela de a sprijini orientarea școlară.


8. Nu există pericolul organizării claselor în funcție de rezultate?




Nu. Segregarea copiilor în funcție de aceste rezultate ar fi o abatere extrem de gravă din partea dirigintelui și a directorului și ar fi sancționată exemplar.

Cadrele didactice din România au fost instruite în acest sens. Orice suspiciune că s-ar putea face așa ceva va fi temeinic verificată.
La finalul gimnaziului, însă, elevii vor opta fie pentru învățământul profesional, fie pentru liceul tehnologic, fie pentru liceul teoretic sau vocațional.
Această evaluare le permite elevilor, încă de la finalul clasei a VI-a, să reflecteze la propriul viitor și să se responsabilizeze.

© Fundația Mișcarea Populară

Material realizat de experții în educație ai Fundației Mișcarea Populară

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu